bbk-logo-herzien-zonder-kader-transparent
 

Deel dit bericht

Ga stemmen!

Geplaatst op 27-10-2025  -  Categorie: Bestuur en beleid  -  Auteur: De Creatieve Coalitie  -  Bron: De Creatieve Coalitie

De plannen van politieke partijen voor cultuur, media en het inkomen van makers lopen dit jaar sterk uiteen. Dat blijkt uit de analyse van De Creatieve Coalitie van de verkiezingsprogramma’s en de doorrekening van het Centraal Planbureau. Op woensdag 29 oktober mogen we naar de stembus – en er valt écht iets te kiezen.

De Creatieve Coalitie roept niemand op om op een specifieke partij te stemmen. Wél willen we laten zien dat politieke keuzes direct invloed hebben op de positie van makers en het investeringsruimte voor de cultuursector en de publieke omroep. Hieronder drie thema’s die in de verkiezingsprogramma’s duidelijk verschillen laten zien.

1. Meer geld in de portemonnee van makers

Wie werkt in de culturele en creatieve sector, verdient gemiddeld minder dan in andere sectoren. Dat is geen vanzelfsprekendheid, maar het gevolg van politieke en economische keuzes. Politieke partijen verschillen sterk in hun visie op het verbeteren van werk en inkomen van zzp’ers en werknemers. Sommige partijen vertrouwen vooral op de markt, andere willen dat de overheid actiever ingrijpt om eerlijke betaling af te dwingen.

In meerdere verkiezingsprogramma’s duiken voorstellen op om Fair Pay breder te omarmen. Benieuwd naar welke? Zie voor meer informatie de infographic.afbeelding1

2. Meer cultuur in Nederland, méér wat ons verbindt

Kunst en cultuur dragen bij aan samenhang, verbeeldingskracht en het verhaal van Nederland. Veruit de meeste politieke partijen spreken hun waardering uit voor de sector, maar hun financiële keuzes verschillen aanzienlijk. Sommige partijen willen extra investeren in cultuur, andere hebben juist forse bezuinigingen opgenomen in hun financiële plannen. Dat terwijl elke euro naar de sector niet alleen maatschappelijke waarde oplevert, maar ook economisch rendement.

Meerdere politieke partijen willen extra investeren in de cultuursector. Benieuwd naar welke? Zie de infographic. Let op: alleen politieke partijen die hun programma door het Centraal Planbureau hebben laten doorrekenen zijn opgenomen.afbeelding2

3. Een sterke publieke omroep voor iedereen

Onafhankelijke journalistiek en een pluriform medialandschap zijn onmisbaar voor een gezonde democratie. Na eerdere bezuinigingen op de publieke omroep lopen de plannen van partijen uiteen: sommigen willen de kortingen terugdraaien of de publieke omroep versterken, anderen willen verdere bezuinigingen doorvoeren.

Vind jij een sterke publieke omroep belangrijk? Zie de infographic. Let op: alleen politieke partijen die hun programma door het Centraal Planbureau hebben laten doorrekenen zijn opgenomen.afbeelding3

Maak gebruik van je kiesrecht!

Kortom, de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 29 oktober gaan óók over keuzes die jou direct aangaan. De Creatieve Coalitie roept daarom de ruim 300.000 zzp’ers en werknemers in onze sector op om gebruik te maken van hun democratische recht om te kiezen. Om anderen hierbij aan te sporen, delen wij met jou een ‘ga stemmen’ visual in verschillende maten. Het staat jou vrij om deze online te gebruiken.afbeelding4


Meer nieuws

Ga stemmen!

Datum: 27 oktober 2025
Categorie: Bestuur en beleid

Zet AI trainen voor LinkedIn voor 3 november uit

Datum: 15 oktober 2025
Categorie: AI

IAA kaart 2026 nu te bestellen

Datum: 13 oktober 2025
Categorie: Algemeen

Ben ik ondernemer voor de Inkomstenbelasting?

Datum: 17 september 2025
Categorie: Belasting

Naar nieuwsoverzicht
 

Nieuwsbrief niet-leden

Als niet-lid kan je op de hoogte blijven van de activiteiten van de BBK via de nieuwsbrief voor niet-leden.

Aanmelden nieuwsbrief

Contact

Heesterveld 58
1102 SB Amsterdam Zuidoost

T. +31 (0)20 – 623 54 56
E. bbk[at]bbknet.nl

Volg ons op

𝕏

Privacybeleid

De BBK verwerkt persoonsgegevens, lees ons privacybeleid (pdf) voor meer informatie.

KvK 40530026

IBAN NL 71 INGB 0000 5834 58