Op deze pagina gaan we in op de middelen die je als kunstenaar hebt om tot een eerlijke betaling te komen.
Van de richtlijn kunstenaarshonoraria, de diverse middelen voor beeldende kunstopdrachten tot onderhandelen en incasseren. Alles wat jij nodig hebt om te zorgen dat je eerlijk betaald krijgt voor het werk dat je doet.
In 2017 lanceerde BKNL het sectoroverleg voor de beeldende kunsten de Richtlijn Kunstenaarshonoraria. Dit was een eerste stap in eerlijke betaling voor beeldend kunstenaars. De richtlijn gaat uit van de absolute ondergrens en is dus een minimum. Het staat kunstenaars vrij om een hoger bedrag te vragen.
Veel musea en presentatie-instellingen maken inmiddels gebruik van deze richtlijn voor de betaling van kunstenaars die exposeren, een expositie inrichten of andere werkzaamheden verrichten rondom de expositie.
BKNL heeft in 2023-2024 hard gewerkt aan een update van het kunstenaarshonorarium. Zo zijn en aantal onderdelen uitgebreid en is de richtlijn geïndexeerd. Per 2025 geldt een herziene richtlijn waarbij meer rekening wordt gehouden met werkzaamheden rondom een expositie.
Kunstopdrachten zijn opdrachten waarbij de kunstenaar in opdracht van een opdrachtnemer gevraagd wordt een kunstwerk te ontwerpen, te maken en te leveren. Het kan bijvoorbeeld gaan om een beeld in de openbare ruimte of om een monumentaal kunstwerk bij een ziekenhuis.Ook kleinere kunstopdrachten zien we voorbij komen.
Voor kunstopdrachten kun je gebruik maken van de Landelijke Algemene Voorwaarden Kunstopdrachten of de percentageregeling beeldende kunst van de Rijksbouwmeester of het modelcontract van de VNG.
De regelingen hanteren alle net iets andere voorwaarden en honorariumpercentages. Het is aan jou als kunstenaar om samen met je opdrachtgever uit te onderhandelen welke voorwaarden en honorariumpercentages passen bij de specifieke opdracht.
Iedere opdracht, iedere verkoop; overal wordt over onderhandeld. Onderhandelen draait om zeker van jezelf zijn en weten wat je wilt. In dit artikel een aantal tips.
Hoe zorg je dat je geld binnenkomt? Wat doe je als een opdrachtgever, galerie of koper niet betaald of te laat betaald. Op deze pagina vind je uitleg en voorbeeldbrieven.
Leden kunnen ons altijd mailen met vragen en problemen via kbb @bbknet.nl. Stel je vraag, verwoord je probleem en voeg alvast de relevante documenten toe. Afhankelijk van de complexiteit van de vraag kan onze huisjurist je van antwoord voorzien of we zorgen voor een antwoord door een specialist.
Ook voor vragen over welk tarief je het beste kan hanteren of extra hulp bij een onderhandeling of het incasseren van je vordering kunnen we leden helpen.
Als niet-lid kan je op de hoogte blijven van de activiteiten van de BBK via de nieuwsbrief voor niet-leden.